Dagbok - början av maj.
Tankar kring processen "Förstädernas ängel":
Vill uppdatera mig igen. Sätta ord
på det som är. På hela det stora i processen. Vi
möts; en kort stund vet vi allt om varandra. Sedan skiljs vi
igen. Hur ska vi kunna hålla kvar det ögonblicket då
det stora närvarar? Då processen känns, och bränner
in sig, i vårt medvetande? Precis som vi gör, lever föreställningen
sitt eget liv. Människor kommer och går. Gestaltningen
levs, och upplevs. Vi skapar det stora. Allt vi gör nu sätter
avtryck i det vi skapar sedan. Och allt är egentligen bara
ett enda stort Nu. Jag tänker: Vara nyfiken. Inte ifrågasättande,
utan granskande. Vi finner närvaro genom att lyssna och att
höra. Två helt olika upplevelser, med två helt
skilda mål.
Vi har en knapp månad kvar till premiär. Vi har gott
om tid, gott om möten framför oss. Vi kan vara lugna,
för vi vet att allt det vi gör är en del av Det Stora
Ögonblicket. Jag är fullständigt förvissad om
att varje karaktär, varje gestaltning, varje ögonblick
i föreställningen kommer levandegöra sig när
stunden är inne.
Dagbok - början av mars
Vi har äntligen kommit genom hela pjäsen! Det känns
som ett mastodontverk. Som en kvarleva av en svunnen tid. Så
mycket mer angeläget att arbeta efter tanken om ett sagospel,
där gudar och människor möts i en för oss okänd
framtid, i ett inget-land, där barnprostitution och ekonomiskt
fiffel är två sidor av samma mynt. Där det goda
sätts på prov och visar sig inte kunna hålla måttet.
En ingen-stad där det goda kräver det onda för att
kunna existera. Utan det onda har godheten inget existensberättigande.
”Hur ska jag kunna vara god, när allt är så
dyrt?” undrar Shen The. Och det är tyvärr fortfarande
så att det är överklassen som kan kosta på
sig att ta upp liftare på Autobahn (känns lite pittoreskt
kanske), eller som efter en schysst middag på Claes på
hörnet har råd att slänga åt tiggaren utanför
tricken en hel tjuga. Och det är fortfarande underklassen som
står för de konservativa värderingarna; ”Han
ska väl betala som alla andra, och inte tjyvåka gratis
med kommunala färdmedel!” Så, är gott lika
med fattig och ont lika med rik, eller var det kanske tvärtom?
Läser i morgontidningen att Leif Zern tycker att gestaltningskonsten
är på väg att försvinna. Det kan jag faktiskt
till viss del skriva under på. För mig handlar all teater
om att hålla karaktären. Om du kan din karaktär,
faller resten sig ”naturligt”. Så, är det
någon skillnad på ett ”naturligt” uttryck
och ”äkta gestaltning”? Vad säger att vi inte
kan gå vår egen väg och arbeta efter detta groteska
kropps- och scenspråk vi har grundat för? Finna ett gemensamt
språk i gestaltningen. I detta sagospel, denna teaterfantasy,
finns ju allt slags utrymme vi behöver för att utforska
rummet, karaktären och ögonblicket!
Ja, vi har lämnat Brecht. Vi gör en
bearbetning av texten, dels för att täta ihop föreställningen
och korta tidsåtgången, dels för att Brechts berättarteknik
inte passar oss riktigt. Jag söker ett annat uttryck än
det hans text kan ge. Den är en bra och stabil grund att stå
på, men vi vill ha mer kött. Inte bara svart och vitt
eller gott och ont. Att främmandegöra sig från rollen,
publiken, rummet är för mig som regissör lika ointressant
som ekonominyheterna för mig som privatperson. Och det vill
inte säga lite! Därför stryker vi så mycket
vi kan, utan att sabba själva storyn eller Brechts flöde
av politisk tanke och spets i dialogen. Och, delvis på grund
av detta, har vi bestämt oss för att kalla föreställningen
”FÖRSTÄDERNAS ÄNGEL, baserad på Brechts
Den Goda Människan från Sezuan”.
Så, nu vet du det. Må gott, och vi hoppas vi ses till
sommaren!
Mailn Westberg, regissör
|
|