En levande förening sedan 1979

Bild från föreställningen Popcorn och Rufs – Josef Sahlin och Sanna Rantamäki

Kulturföreningen Ormen bildades 1979 i Jordbro ur visionen om en levande förort. Med konserter, cabareter, teater och debatter skulle Jordbro göras till en förort där människor kunde leva; inte bara äta och sova. Huvudverksamheten kom att bli teater.

Sedan starten har föreningen producerat ett 60-tal stora teateruppsättningar parat med hundratals andra arrangemang. 1987 började vi spela sommarteater i Teaterladan vid sjön Rudan i Handen och har fortsatt med det sen dess. Vi känner oss vid det här laget väl etablerade på Storstockholms kulturscen.

Barnteater är, och har alltid varit, en viktig del av kulturföreningen Ormens verksamhet. Under årens lopp har vi producerat ett stort antal barnteaterföreställningar. som vi har spelat för förskolor, skolor, och barn och vuxna från hela Södertörn med omnejd.

Sedan 1997 arrangerar vi också kurser i drama och teater för barn och ungdomar, och sedan ett par år tillbaka är vi en del av Haninge kommuns kulturskola. För närvarande har vi runt 10 grupper med olika nivåer. Om du är förälder och är intresserad av vår kulturskoleverksamhet är du välkommen att anmäla ditt barn här!

Mer om Ormen

Bild från Kärnsmällen, en gatuteater-föreställning som sattes upp under Ormens första år, 1979

Demokrati, jämlikhet och omtanke är tre av de kärnvärden som Ormen har. Detta ska avspeglas i det vi gör, men också hur vi gör det. Läs gärna våra stadgar, och om du har frågor om oss eller vår verksamhet, dra dig inte för att kontakta någon i styrelsen.

Engagera dig!

Kulturföreningen Ormen är en ideell förening, och är öppen för alla som vill vara med och följer våra stadgar. Idag är vi strax över 200 medelmmar. Om du vill vara med i eller stödja vår verksamhet är det väldigt enkelt att bli medlem i Ormen! Oavsett om du vill stå på scen eller bara gillar det vi gör är medlemsskåpet ett perfekt sätt att engagera sig på. Om du har frågor om vad vi gör eller om Ormteatern är rätt för dig, dra dig inte för att maila oss på info@ormteatern.se!

Teaterladan

Teaterladan, belägen i Rudans friluftsområde i Haninge, är sedan 1997 Ormteaterns centrum och permanenta lokal. Under våra första 18 år hade vi aldrig en lokal som vi disponerade själva. En effekt av detta lokalproblem var att vi spelade teater på alla möjliga ställen. Vi har spelat på gatan, från lastbilsflak, i tält, i skogen, i kvarnar, i Folkets Hus. Detta kan låta rätt charmigt, men 18 år i ständig kappsäck tär på krafterna, och Teaterladan passade oss perfekt.

Rudans gård

Vår första produktion i Teaterladan gjordes redan 1987, Hjälten på den gröna ön, men det var inte förrän 1997-98 då vi vinterisolerade halva ladan som vi fick en lokal som går att använda året om. Vi fick då även välbehövliga förråds- och kontorsutrymmen.

Nästa stora steg för ladan var det ombyggnadsprojekt som vi inledde 2003, och som pågick i närmare tio år. Vi har i detta projekt helt på egen hand vinterisolerat den kvarvarande delen av ladan, vilket gör att vi kan använda även den stora salongen året om.

Raststugan vid Rudans gård

Det sista steget i detta projekt var att installera toaletter och ett pentry, med rinnande vatten och avlopp, vilket var den sista pusselbiten för att ge både besökare och våra medlemmar en så bra lokal för teater som möjligt.

Teaterladan blir dock aldrig färdig, och vi står idag inför utmaningen att ladan börjar bli för liten. Vi skulle behöva både ytterligare rep- och kurslokaler liksom en ny och mer funktionell entré.

Unik omgivning

Rudans friluftsområde, som Teaterladan ligger i, är ett av Haninge kommuns allra mest populära och välbesökta friluftsområden.

Entrén till Rudans friluftsområde

Det som lockar är inte bara den unika miljön med blandningen av nya och gamla byggnader och en vacker och tillgänglig Södertörnsnatur med sjöar, berg och skog. Det är också tillgången till stora gräsytor, färdigställda grillplatser och en raststuga där barnfamiljer och skolklasser kan äta sin matsäck.

Ett besök i Teaterladan kan lätt bli en heldag, med vandring i skogen, bad, picknick eller bara en avslappnande eftermiddag i solen på gräsmattan.

Hitta hit

Det är lätt att ta sig till Teaterladan, oavsett var i Stockholm du bor. Belägen bara fem minuter från pendeltågsstationen Handen, och tio minuter från Handenterminalen, kommer du snabbt och enkelt hit. Om du kommer med bil, eller vill titta på en karta över området, titta gärna på vår utförliga vägbeskrivning, där du också kan kolla buss- och tågtider om du åker med SL.

Alla foton på denna sida är tagna av Christer Blum.

Postadress:

Kulturföreningen Ormen
136 26 Haninge

Besöksadress:

Rudanvägen 61
136 50 Haninge

Tel: 08-741 25 67

Bankgiro/Plusgiro: 534-0062 Obs! Betala inte medlemsavgifter eller deltagaravgifter till vårt bank- eller plusgirokonto, använd den betallänk som du har får per mail. Om du inte har fått betaluppgifter, maila oss på info@ormteatern.se!

Organisationsnummer: 812400-6381

Har du ett barn som vill spela teater? Läs mer om våra barn och ungdomsgrupper, och anmäl ditt barn.